7 maart 2019 Jeroen Cools

City-marketeers, geef ons onze trots!

Met carnaval heet Tilburg Kruikenstad en het gaat goed met onze stad, heel goed zelfs. Maar terwijl ik door de straten van mijn stad slenterde, viel me iets op. Overal waar ik keek zag ik Kruikenstad staan en iedereen droeg de groen/oranje kleuren van het Tilburgse carnaval. De Kruikensjaals en emblemen waren zelfs compleet uitverkocht.

Overal hoorde ik de verhalen over het carnaval die van generatie op generatie gaan. Hoe oude tradities jaar in jaar uit opnieuw worden omarmd en massaal gevierd worden. En over nieuwe gebruiken die worden geboren en aansluiten op de algehele gevoel van trots.

De prins laat overal zijn gezicht zien en wordt met liefde begroet. Op de Heuvel zingen 3.000 mensen uit volle borst het Tilburgse volkslied en het lied “de groen oranje sjaal” vult iedere Tilburger met een gevoel van trots en saamhorigheid. En toen we carnaval afsloten (Et Sebiet) deden we dat met een lach en een traan.

Op het moment dat Tilburg verandert in Kruikenstad, ontstaat er een gevoel van saamhorigheid, van trots en van traditie dat er in het dagelijkse stadsleven vaak lijkt te ontbreken. En ik weet vrijwel zeker dat dit op dezelfde manier gaat in de meeste carnaval vierende steden en dorpen.

Een sterk staaltje citymarketing zou je kunnen zeggen. Een combinatie van een sterke boodschap, tradities en genoeg herkenbare uitingen zorgt er blijkbaar voor dat we met zijn allen vijf dagen lang de grootste fans zijn die een stad zich kan wensen. Dat we massaal door de straten roepen dat we uit Kruikenstad (of Oeteldonk of Kielegat of…)

En daar droomt toch iedere city-marketeer van? Hoe mooi zou het zijn als we dit gevoel 365 dagen per jaar zouden hebben?

Bij deze doe ik dan ook een oproep aan alle gemeentes en city-marketeers van Nederland: geef ons een verhaal dat bij ons past en ons verbind. Waar we met trots achter gaan staan en geef ons de symbolen die hierbij horen, zodat we die massaal uit kunnen dragen.

Wij doen de rest… dat beloof ik. Ik heb gezien dat het kan.

, ,

Jeroen Cools

Creative Director van Stratego Branding, merkstrateeg en customer journey fanaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact