8 maart 2019 Steven van den Elzen

Oorverdovende Eentonigheid

Als we alle reclame die op ons afgevuurd wordt eens konden omzetten in audio… Een oorverdovende eentonigheid zou het gevolg zijn. Bedrijven zijn allemaal ‘het beste’ ‘het goedkoopste’ of ‘het snelste’. Wil jij als bedrijf opvallen, dan is het dus tijd om een andere toon te kiezen.

Dat veel bedrijven hetzelfde doen en roepen wil nog niet zeggen dat je niet bijzonder bent. De waarde van je bedrijf zit hem echter meer in wat jouw bedrijf uniek maakt: jouw positionering, jouw belofte. Wat zorgt ervoor dat je klant de volgende keer ook weer bij jou wil kopen en niet bij de concurrent die hetzelfde product verkoopt?

Door de belofte leidend te maken in de positionering van het merk, weet Red Bull een gevoel op te roepen bij hun doelgroep

Neem Red Bull. Hun slogan “Red Bull geeft je vleugels” is inmiddels ingeplant in ieders hoofd. Ze beloven met hun slogan dat hun bedrijf en product je in staat stellen om grootse dingen te bereiken. Ook draagt het bedrijf bij aan het opbouwen van een ervaring rondom deze belofte door bijvoorbeeld te investeren in extreme sporten of hun medewerkers vlieglessen aan te bieden.

Stel zij adverteerden met “Redbull: energie op ieder moment van de dag”, zouden de prijzen dan hetzelfde kunnen zijn als nu? Nee, want de concurrentie biedt dit net zo goed. Door de belofte leidend te maken in de positionering van het merk, weet Red Bull een gevoel op te roepen bij hun doelgroep. Hierdoor onderscheid Red Bull zich van de concurrent en zijn klanten bereid om meer te betalen dan voor soortgelijke producten..

Om jouw onderscheidend vermogen te bepalen en een eigen stemgeluid te creëren zal je een aantal stappen moeten doorlopen:

  1. Zoek naar je waarom
    Je weet wat je doet en hoe je dat doet, maar weet je ook waarom je dit doet? In dit geval gaat het niet om meer geld willen verdienen maar om emotie, passie en geloof in een doel. Vaak is je waarom ook meteen onderscheidend van de meeste concurrentie.
  2. Praat met medewerkers van verschillende afdelingen
    Het spreken met medewerkers van verschillende afdelingen geeft je toegang tot hun inzichten met betrekking tot ervaringen van klanten. Elke afdeling binnen je bedrijf heeft op een andere manier met de klant te maken en biedt dus unieke inzichten.
  3. Interview je klanten
    Waarom heeft de klant voor jou gekozen en wat van je huidige werkwijze maakt ze blij? Niemand heeft een beter antwoord dan de klant zelf! Ga daarom in gesprek met je klanten.
  4. Onderzoek wat de markt eentonig maakt
    Pas als je begrijpt hoe de markt communiceert en met welke boodschap, ga je de eentonigheid hiervan inzien en kun je een unieke eigen boodschap creëren. Als iedereen het beste product heeft tegen de beste prijs en met beste service, wat ga jij de wereld dan vertellen? Bedenk je HOE jij de dingen anders doet dan anderen en maak hier gebruik van.
  5. Maak de wereld een belofte
    Mensen zijn altijd op zoek naar zekerheden en een belofte geeft een gevoel van zekerheid. Ontwikkel daarom een belofte die past bij jouw ‘waarom’, een belofte waar jij en je team achter staan en iedere dag vol trots en hard aan werken en een belofte die naadloos aansluit bij de belevingswereld van jouw doelgroep. Waar mag men op rekenen als ze bij je kopen?

Als je deze vijf stappen hebt doorlopen en je hebt een belofte geformuleerd, dan is de volgende stap om je nieuwe belofte te verweven in alle touchpoints van de klantreis van jouw klanten. Gefeliciteerd want je hebt zojuist de eerste stap genomen in het onderscheiden van jezelf door middel van jouw eigen stemgeluid. Je maakt niet langer deel uit van de oorverdovende eentonigheid om ons heen. Klinkt dat niet lekker?

We hopen dat we je met dit artikel een stap dichter bij een sterke positionering hebben weten te brengen. Heb je hulp nodig bij je positionering of met het achterhalen van wat jouw bedrijf uniek maakt of wil je gewoon een keertje sparren? Neem dan contact op met de positionering experts van Stratego Branding.

, ,

Steven van den Elzen

Business innovator en digitaal strateeg voor ondernemers die op zoek zijn naar nieuwe kansen en mogelijkheden hoe ze hun business aan kunnen passen aan de snel veranderende wereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact

Neem een momentje...

om te lezen over het privacy beleid wat we voeren op deze website. Klik op 'Privacy instellingen' om in te stellen hoe we met je data omgaan.

Lees onze privacyverklaring hier | Sluiten
Privacy instellingen