20 maart 2019 Jeroen Cools

Voor de marketeer komt spijt soms wel op tijd!

Gisteravond liep ik met mijn boodschappenmandje door de Albert Heijn. Ik kon wel wat extra vitamines gebruiken en was dus vastberaden om een gezonde maaltijd te halen. Net voor ik naar de kassa liep besloot ik ook nog even een zak chips in mijn mandje te leggen. Ik bedoel maar, stel je voor dat je daar vanavond zin in krijgt en het dan niet in huis hebt. Dat zou toch goed zuur zijn.

De emotie spijt
Iedereen kent dit soort keuze wel. Ik noem hem ook wel de ‘wat als keuze’. Voor economische psychologen is mijn keuze om die zak chips mee te nemen enorm interessant. Deze mensen houden zich namelijk bezig met de wetenschap achter hoe mensen keuzes maken. Spijt is hierbij een essentiële emotie. Sterker nog, het is een emotie die we alleen voelen in context van beslissingen.

“Spijt is een emotie die we alleen voelen in context van beslissingen”

Mensen zeggen wel vaker dat ze nergens spijt van hebben. Wanneer je dan vraagt hoe het voelde om bijvoorbeeld aan te sluiten in de rij bij ‘de langzame kassa’, komen ze daar toch op terug. Spijt is namelijk niet meer dan het gevoel dat ontstaat wanneer je, naar jouw mening, een verkeerde keuze hebt gemaakt. Hoe onbelangrijk die ook mag zijn.

Gewapend met spijt
Maar spijt kan ook voorafgaan aan het maken van een beslissing (zoals bij mijn zak chips). Hier wordt het interessant voor de advertisers en marketeers onder ons; we kunnen namelijk beïnvloeden welke beslissingen mensen nemen door ze te laten anticiperen op spijt. Spijt is natuurlijk geen fijne emotie en dit maakt dan ook dat mensen zichzelf ertegen willen beschermen. De Postcode Loterij speelde hier in 2007 erg goed op in met de reclameslogan ‘Staat u straks met lege handen uw buren die wel meespelen te feliciteren’. De Volkskrant schaarde deze slogan zelfs onder de noemer ‘emotionele chantage’.

 

Je zou denken dat zulke marketingtechnieken redelijk doorzichtig zijn, maar het grappige aan spijt is dat dat niet heel veel uitmaakt. Het gevoel dat het idee van een verkeerde keuze oproept, is vaak al genoeg om jouw beslissing te beïnvloeden. Spijt is namelijk een bijzonder complexe emotie die ervoor zorgt dat we kunnen leren van onze fouten. De gebeurtenissen met een negatief gevolg die we zelf hebben veroorzaakt onthouden we dan ook het beste.

Take Away
Kortom, door mensen te laten anticiperen op spijt wanneer ze jouw product of dienst niet zouden aanschaffen, kun je ze verleiden om jouw product te kopen. Want wie wil er nou met lege handen staan wanneer je buren wel de loterij hebben gewonnen?

P.S.
Spijtig weetje: Spijt is een dusdanig complexe emotie dat mensen hem pas rond hun zesde levensjaar ongeveer kunnen voelen. Wanneer je een peuter dus een pak cornflakes door het gangpad van de winkel ziet gooien, kun je ervan uit gaan dat hij of zij daar geen spijt van krijgt.

, , ,

Jeroen Cools

Creative Director van Stratego Branding, merkstrateeg en customer journey fanaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact