23 april 2019 Jotam Dveer

Hoe we binnen 10 minuten 336 inschrijvingen binnenhaalden…

Airsoft is een van de snelst groeiende sporten van Nederland en daardoor komt de Nederlandse Airsoft Belangen Vereniging (NABV) continu voor nieuwe uitdagingen te staan in het behartigen van de belangen van hun leden. Airsoft kent diverse disciplines en de grootste uitdaging voor de NABV is dan ook de versplintering van de sport. Om hier verandering in te brengen wilde zij een competitie organiseren die voor alle leden — met daarbij alle disciplines toegankelijk en uitdagend was.

Opdracht
Aan ons de uitdaging om een identiteit te ontwikkelen voor de eerste Nederlandse airsoft competitie die aansluit op de belevingswereld van alle verschillende soorten airsoftspelers. En als kers op de taart kregen we de opdracht om hen te activeren voor de nieuwe competitie. Challenge accepted!

Aanpak
We hebben een intensieve aanpak waarbij we aan beide kanten van de tafel moeten plaatsnemen om de cultuur en belevingswereld te kunnen begrijpen. Onze samenwerking begon met een interactieve werksessie met de raad van bestuur, waarbij we identiteit van de competitie naar boven haalde. Onderwerpen die we in ’t vizier namen waren de competitievorm, tone of voice, uitstraling en beleving die we gingen neerzetten.

Maar om airsofters écht goed te begrijpen, moet je ze spreken. We hielden interviews met spelers van verschillende disciplines om diepere motivaties en pijnen bloot te leggen. We kregen meer inzicht in alle elementen van de sport: van replica’s tot technieken en van de spelregels en disciplines tot aan het jargon dat in de wereld gebruikt wordt.

Uiteindelijk is er natuurlijk maar één échte manier om airsoft te beleven: door het te doen. We trokken onze legerlaarzen uit de kast, stoften onze wapens af en marcheerden naar ‘t NAC voor een avondje airsoft.

Inzichten
Van horen zeggen blijken airsoftspelers in Nederland een moeilijke groep te zijn om te activeren. Spelers spelen het liefst in hun eigen discipline en hebben vaak niet goeds te zeggen over andere spelvormen. Flinke uitdaging voor ons om daar verandering in te brengen.

Door onszelf volledig onder te dompelen in de wondere wereld van airsoft, haalde wij inzichten op die richting gaven aan het merk- en activatieconcept. Voor ons was het duidelijk: inzetten op beleving is de weg naar succes.

Airsoft ademt en leeft beleving. De sport bestaat uit realistische simulaties met bijhorende replica’s van echte wapens en leger outfits. De sport draait om inzicht, skills, strategie, teamwork en behendigheden die zelfs de beste soldaten nodig hebben om hun vijanden te overmeesteren.

Airsoft is er niet voor softies en zetten de spelers hun skills niet in op the battlefield, dan doen ze het wel in games zoals Call of Duty, Battlefield, GTA en Counter-Strike. Met het inzicht dat het merendeel van de spelers iedere dag — of minstens 3 keer per week games spelen ontkwamen we er niet aan om ons te verdiepen in deze wereld. We stoften onze Playstations weer af en bestudeerde de manier van communicatie en visuele vormgeving.

Identiteit
Voor het creëren van het juiste imago gingen we op zoek naar een naam, een bijbehorende visuele identiteit en een duidelijke belofte. Dit was nodig om maximaal aan te sluiten bij de ambities van de opdrachtgever en bij het karakter van haar leden. Hiermee hebben we, binnen de airsoftsport in Nederland, een sterke fundering gelegd voor de ultieme airsoftcompetitie.

Airsoft is geen spel maar een sport. Het karakter van het logo heeft daarom een hoog sportgehalte. Het schild in het logo staat voor veiligheid, aanval en verdediging en de 5 sterren voor de kwaliteit van de competitie. De kleuren zijn afgeleid van zowel de Amerikaanse als de Nederlandse vlag om het sportkarakter kracht bij te zetten. En de naam van de competitie is afgekort tot U.A.C. zodat de uitspraak zo kort en krachtig mogelijk is. Al met al een sterk herkenbaar logo dat door haar kleuren opvalt en door haar vorm uitermate geschikt is om als patch te plaatsen op kleding en petje en dergelijke.

Activatie
In de activatie is er door middel van storytelling een uitnodiging voor de competitie gecreëerd die inspeelt op de beleving van een legerervaring en games zoals Call of Duty, Battlefield, GTA en Counter-Strike.

Alle airsoftspelers werden persoonlijk uitgenodigd middels een e-mailcampagne door een fictieve persona genaamd General Sanders, een elite generaal van de Ultimate Airsoft Competition. In de e-mail ontvingen de spelers een unieke code die zij konden gebruiken op de landingspagina van de UAC om hun briefing vrij te spelen. Het verhaal dat er wordt verteld en de vormgeving zorgt voor inlevingsvermogen en beleving.

Resultaat
Uiteindelijk hebben we met een mooie conversie van 47,3% niet alleen onze eigen verwachtingen maar ook die van de NABV weten te overtreffen. De campagne liep 72 uur en binnen 24 uur hadden we de eerste 68,5% van het totaalaantal inschrijvingen binnen.

Jotam Dveer

Bio nog invullen en Gravatar account aanmaken om de foto te tonen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact

Neem een momentje...

om te lezen over het privacy beleid wat we voeren op deze website. Klik op 'Privacy instellingen' om in te stellen hoe we met je data omgaan.

Lees onze privacyverklaring hier | Sluiten
Privacy instellingen