24 september 2019 Jeroen Cools

Top 10 guerrilla tactics waarmee je direct zelf aan de slag kunt

Als branding bureau worden we vaak ingehuurd om merken of producten op te laten vallen. Heerlijke uitdagingen! Wij komen dan met goed doordachte creatieve plannen, een strategie op basis van data en een kraakhelder draaiboek. En toch worden ook wij met enige regelmaat verrast door super eenvoudige ideeën die een hele grote impact maken. Het levende bewijs dat een opvallende uiting begint met een creatief idee.

Een aantal van deze ideeën willen wij graag met jullie delen. Hierbij onze top 10 guerrilla tactics waarmee je direct zelf aan de slag kunt:

1. Hack reclameborden. Soms kun je met een eenvoudige, creatieve sticker op schitterende wijze reclameborden hacken. Mag dat wel? Geen idee, maar we hebben het dan ook over guerrilla tactics. Laat je bijvoorbeeld inspireren door de wijze waarop Hubba Bubba dit aanpakt. 😍

2. Geef een kop koffie weg. Wil je meer naamsbekendheid in je eigen stad? Koffie is voor velen een ochtend ritueel. Laat 100 bekertjes bedrukken met je logo, koop de eerste 100 koffie bij je favoriete koffiezaak en laat hen deze uitdelen aan iedereen die binnenkomt. Met de complimenten van……! ☕️

3. Maak een unieke spotify playlist. Stel een leuke playlist samen met je collega’s om met je klanten de delen. Laat bij het delen van de link een leuke boodschap achter en zorg voor een glimlach op het gezicht van je klant. Net zo eenvoudig als effectief. 🎧

4. Vier de samenwerking. Ga langs bij je klant met feesthoedjes, een confetti-kanon, toeters en een heerlijke verse taart en vier dat ze één jaar klant bij je zijn. Verrassend en geloof me… anders dan alle anderen.

5. Sponsor voor een ander. Sponsor een sportclub, een goed doel of een leuk initiatief uit naam van je klant en nodig ze uit om het met eigen ogen te komen bekijken. Maak er een verrassing van. Een unieke manier om goodwill te kweken en om jouw klant in het zonnetje te zetten. 😎

6. Make it stick! Stickers blijven cool. Kijk maar eens wat er gebeurt als je leuke originele stickers maakt en die aan kids uitdeelt. Bij iedere Macbook zitten een aantal Apple stickers en die plakken we met zijn allen overal op. Gewoon om te laten zien dat we van Apple houden. Als de sticker relevant is voor de gebruiker dan komen ze vanzelf overal op. Dus zorg ervoor dat jouw merk blijft plakken. 😉

7. Vier eens een andere dag. Kijk eens online naar bijzondere dagen, kies er een die bij je past en vier deze samen met je klanten. Deel hamburgers uit op nationale hamburgerdag, breng donuts op Nationale donutdag of geef klanten een oprecht compliment op complimentendag. Tip: 8 november is de Dag van de Stralende Beroepen. Past dit niet? No worries, er zijn nog 364 andere dagen! 🤯

8. Maak een “wij waarderen je” video. Nog zo’n simpel idee waarmee je iedere keer weer zult verrassen. Pak je smartphone en film iedere collega met hun reden waarom hij of zij de klant zo waardeert. Monteer deze leuk achter elkaar en stuur hem naar de klant. Smiles gegarandeerd en met een beetje geluk delen ze hem nog ook.

9. Hack de omgeving. Als je goed om je heen kijkt zie je vast mogelijkheden om je dienst of boodschap te communiceren in combinatie met de omgeving. Denk aan een sportschool boodschap bij een trap, een IT boodschap op een kapotte monitor of een leuke kappers boodschap op een slecht geknipte buxus. Opties te over! ✂️

10, Bedenk wachtverzachters. In de rij staan of ergens op moeten wachten is nooit leuk. Bedenk hoe je dit moment kunt benutten om het wachten leuker te maken. Picnic kent de wachtverwachters, Coolblue kent de wachttherapie, de Efteling heeft zelfs een “manager wachtmanagement” en ik ken een kapper die massages aanbiedt tijdens het wachten. Je moet het gewoon durven. 😴

Kortom, maak slim gebruik van je omgeving, de actualiteiten, de relaties met je klanten. Bedenk oplossingen voor hun problemen en laat zien dat je hen waardeert. Bestudeer de status-quo en beslis om hier bovenuit te willen springen. Iedere opvallende uiting begint met een creatief idee.

Ben je op zoek naar nog meer creatieve ideeën om op te vallen? Mail ons gerust!

, , , ,

Jeroen Cools

Creative Director van Stratego Branding, merkstrateeg en customer journey fanaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact

Neem een momentje...

om te lezen over het privacy beleid wat we voeren op deze website. Klik op 'Privacy instellingen' om in te stellen hoe we met je data omgaan.

Lees onze privacyverklaring hier | Sluiten
Privacy instellingen