5 februari 2020 Jeroen Cools

13 tips om het maximale uit jouw creatief bureau te halen

Of het nu gaat om branding, marketing, design of content, iedereen wil het maximale uit zijn creatief bureau halen. Maar wat velen vergeten is dat dit een proces is waarbij beide partijen een rol hebben. Hoe zorg je er dat jouw creatieve bureau enthousiast wordt van jouw uitdaging waardoor ze veel harder voor je lopen? En hoe stimuleer je het bureau om met je mee te denken voor een oplossing die misschien nog wel beter is dan je gedacht had?

Alles begint met een goede briefing. En dan bedoelen wij veel meer dan alleen een A4-tje met tekst waarop de omschrijving, wensen, eisen, doelen en budget staan.

Kortom, hoe schrijf je de perfecte briefing voor een creatief bureau?

  1. Stel een bureauprofiel op. Wie ga je uitnodigen voor jouw briefing? Maak een profiel voor bureaus op basis van jouw wensen en eisen. Denk aan grootte, expertises, portfolio en specialisaties.
  2. Schrijf een briefing. Wat is dit nou voor een tip? Nou, de meeste opdrachtgevers schrijven helemaal geen briefing. Ze gaan ervan uit dat je aan de hand van een goed gesprek precies weet wat je moet doen. Een goede briefing dwingt de opdrachtgever goed na te denken over haar vraagstukken en het geeft het bureau een objectieve set met informatie waarover zij na kunnen denken.
  3. Een vreemde eend. Als je de status quo wilt doorbreken, durf dan ook een vreemde eend uit te nodigen. Misschien zelfs wel een branchevreemd bureau of een bureau dat anders is, anders denkt, anders doet dan je eigenlijk gewend bent.
  4. Begin bij de basis. Zorg ervoor dat het bureau snel begrijpt wat de kern is van jouw briefing en van jouw uitdaging(en). Dit schept de kaders voor het bureau om het probleem verder te verkennen en een betere oplossing te bieden.
  5. Bepaal je prioriteiten. Geef duidelijk aan wat de lange termijn visie is en waar op de korte en lange termijn je prioriteiten liggen. Zo snapt het bureau wat de stip op de horizon is en waar de eerste focus op moet liggen. Een gezamenlijk doel zorgt voor de juiste match.
  6. Presenteer en inspireer. Wanneer je een creatief bureau echt enthousiast wilt krijgen presenteer dan je bedrijf, je oplossing of merk. Geef een rondleiding, neem je personeel mee, laat vol trots je werk zien zodat het bureau enthousiast wordt en zich kan inleven in jullie business. Als je een creatief bureau namelijk enthousiast krijgt dan zul je zien dat ze al stappen maken voor ze de opdracht hebben. Creatieve radertjes zijn namelijk niet te stoppen.
  7. Maak een duidelijke tijdlijn. Het is voor een briefing echt belangrijk dat je een goed en realistisch beeld hebt van je timing en planning. Te krap gepland zorgt voor shortcuts en te ruim gepland zorgt voor verspilling van jouw kostbare uren. Vergeet niet dat creativiteit vaak ook tijd nodig heeft.
  8. De devil is in the details. Ben niet bang om in een briefing op de details in te gaan. De details kunnen een traject maken of breken. Liever te veel informatie dan te weinig. Geef hierin ook aan waarom je bepaalde dingen wilt, wat de achtergrond van de keuzes is en welke rol alles speelt in het grotere geheel.
  9. Het beslissingsproces en de beslissers. Hoe ziet het beslissingsproces eruit, wat is de tijdlijn en wie zijn bij dit proces betrokken? Moet het door meerdere managementlagen, hebben andere afdelingen ook zeggenschap en wie zijn eventuele andere belanghebbenden?
  10. Een briefing opstellen is teamwork. Stel gerust een team samen dat met elkaar de briefing opstelt. Denk aan de belangrijkste betrokkenen en de personen met wie het bureau straks gaat samenwerken. Durf ook aan bureaus te vragen wat zij nodig hebben in een goede briefing? Twee weten altijd meer dan één en een complete briefing vergroot de kans op succes.
  11. Vraag om bevestiging van ontvangst. Waarom zou je willen afwachten of de speciaal door jou geselecteerde bureaus alles goed ontvangen hebben?
  12. Communiceer ook na de briefing. Geef het bureau de kans om vragen te stellen. Soms kun je alles perfect verwoorden en begrijpen andere toch niet helemaal wat je bedoeld. Een skype call, chat of vragenuurtje doet wonderen voor het succesvol beantwoorden van je aanvraag.
  13. Succes boeken doe je samen. Gefeliciteerd, je hebt onze checklist doorlopen en je hebt hopelijk het juiste bureau gevonden. Onthoud dat je de grootste successen samen boekt. Bedenk samen, creëer samen, stuur samen bij en vier samen de resultaten. Geloof me, dan kunnen jullie nog jaren met elkaar vooruit. Win-win voor bureau en opdrachtgever.

Yes, we hebben een checklist voor de perfecte briefing. Gewoon gratis te downloaden!

, ,

Jeroen Cools

Creative Director van Stratego Branding, merkstrateeg en customer journey fanaat.
Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact

Neem een momentje...

om te lezen over het privacy beleid wat we voeren op deze website. Klik op 'Privacy instellingen' om in te stellen hoe we met je data omgaan.

Lees onze privacyverklaring hier | Sluiten
Privacy instellingen