28 mei 2020 Steven van den Elzen

4 stappen hoe jij je merkconsistentie kunt vergroten

We zijn momenteel met zijn allen meer online dan ooit. Zoekresultaten, social media statistieken en online activiteiten gaan door het dak. En als wij slechts één tip zouden mogen geven, dan zouden we zeggen, zorg voor merkconsistentie in alle uitingen van je brand.

Het valt niet te ontkennen dat branding een zeer gecompliceerd proces is. Met tientallen, of zelfs honderden content-, design-, product- en marketing-touchpoints kost het heel veel werk en tijd om een ​​naadloze ervaring voor klanten te creëren.

Omdat bij de ontwikkeling en het onderhouden van je merk en alle content die daar bij komt kijken, vaak meerdere partijen en mensen betrokken zijn, is de kans heel groot dat de merkconsistentie eronder gaat lijden als het proces niet goed wordt beheerd.

Ontwerpen kunnen uiteenlopen. Branded content kan zijn eigen leven gaan leiden. En marketingcampagnes kunnen daardoor onvoorspelbaar worden.

Wat doe je dan? Hoe breng je alle elementen van je merk samen om een ​​consistente identiteit te creëren? En hoe synchroniseer je je teams om dit mogelijk te maken?

Laten we allereerst beginnen met het opsplitsen van de specifieke kenmerken van merkconsistentie.

Wat is merkconsistentie?

Merkconsistentie is het proces waarbij elk onderdeel van je merk, van je visuals tot je voice, hetzelfde blijft voor alle media kanalen en alle bedrijfsmiddelen. Je merk ‘spreekt’ op een consistente toon op je sociale mediakanalen, je blog en je website. Het biedt een consistente ervaring op je fysieke locaties, je evenementen en je andere persoonlijke interacties. Het geeft hetzelfde kleurpalet aan elke iteratie van je logo, producten en gedrukte advertenties. En het gebruikt dezelfde consistente typografie in al je marketingmateriaal.

Hoe vergroot je de consistentie van je merk?

Er zijn heel veel dingen die je kunt doen. Een Google-zoekopdracht levert je al snel honderden tips en trucs op hoe je je merkconsistentie kunt vergroten. Maar slechts een paar van hen zullen echt een groot verschil maken voor je merk.

Hieronder heb ik een top vier uitgewerkt wat je het beste kunt doen om te beginnen met het vergroten van je merkconsistentie:

1. Stel richtlijnen op

Voordat je designers en contentmakers aan het werk kunt zetten om individuele touchpoints en elementen te creëren, is het essentieel dat je goed begrijpt wat de essentie van je merk is. Dit betekent weten waar het voor staat, hoe het eruit ziet en hoe het spreekt en met mensen omgaat.

Een van de beste manieren om dit te doen, is door een reeks merkrichtlijnen te maken die als handboek dienen voor alle projecten die van invloed zijn op je merk. Met richtlijnen van details over de toon, stijl en taal die je consequent moet gebruiken om je gewenste ‘brand-voice’ te creëren. Het moet ook een stijlgids bevatten die het kleurenpalet, logo-variaties, patronen en typografie laat zien om te gebruiken voor merkcommunicatie en klantgerichte communicatie. Het belangrijkste is dat je merkrichtlijnen je kernboodschappen moeten bevatten – zoals je missie, visie en belofte – aangezien dit pijlers zijn die alle toekomstige marketing-, verkoop- en productontwikkeling werkzaamheden voor je merk zullen begeleiden.

Deze richtlijnen moeten ook intuïtief worden opgeschreven en georganiseerd. Hierdoor wordt niet alleen verwarring geminimaliseerd, maar wordt het ook gemakkelijker om aan nieuwe soorten inhoud of ontwerpen te werken – zonder van het merk af te wijken. Frontify maakt het gemakkelijk om deze richtlijnen te maken en op te slaan door jouw een intuïtief dashboard te bieden waar je afbeeldingen kunt uploaden, kleurenpaletten kunt aanmaken en nog veel meer.

2. Controleer je brand

Nadat je je richtlijnen hebt uitgestippeld, voer je een ‘brand audit’ uit. Het doel is ervoor te zorgen dat alles wat je momenteel doet, met name klantgerichte dingen, in lijn is met je merkrichtlijnen.

Duik in je website om te zien of de copy op je belangrijkste webpagina’s de boodschap- en ‘tone-of-voice’ weerspiegelen die je hebt bepaald voor je merk. Kijk kritisch naar je sociale mediakanalen en blader door je berichten om te zien of de toon of stijl mogelijk is afgeweken van je gewenste merkidentiteit. En controleer je advertenties, e-mailcampagnes en blog posts op merkconsistentie.

Nadat je alles hebt bekeken bepaal je hoe je afwijkingen in je branding kunt oplossen of geleidelijk kunt vervangen. Dit kan tot gevolg hebben dat content en designs in ontwikkeling aangepast moet worden of dat reeds gepubliceerde content die niet ‘on-brand’ is, verwijderd moet worden.

Het is belangrijk dat je beseft dat dit een voortdurend proces is. Dit wil niet zeggen dat je dit regelmatig moet doen, maar door er bovenop te blijven zitten kun je kleine afwijkingen sneller corrigeren nog voordat ze te groot en te kostbaar zijn om aan te passen wat veel tijd en geld kost.

3. Communiceer en werk samen

Iets dat bedrijven niet vaak beseffen, is de impact die de verschillende mensen en afdelingen kunnen hebben op hun merk. Ze gaan ervan uit dat met elk team dat aan projecten binnen hun expertises werken, alles naadloos op elkaar aan zal sluiten. Wanneer mensen echter in een soort van vacuüm werken, bestaat het risico dat ze van hun brand afwijken.

De oplossing hiervoor is tweeledig. Zorg er eerst voor dat je teams op de hoogte zijn van jouw verwachtingen. Deel je merkrichtlijnen met hen en zorg ervoor dat elk team gemakkelijk toegang heeft tot de belangrijkste ‘brand-assets’, zoals je logo’s, goedgekeurde ontwerpsjablonen en vooraf geselecteerde lettertypen. Dit zorgt ervoor dat alle nieuwe projecten voldoen aan je merkrichtlijnen – zelfs als je werknemers afgezonderd werken.

Ten tweede, faciliteer communicatie tussen individuen, teams en afdelingen. Door iedereen verbonden te houden, creëer je mogelijkheden voor mensen om samen te werken aan opdrachten. Je houdt ook iedereen gefocust op het grote geheel, wat uiteindelijk de kans minimaliseert dat mensen afdwalen van je merkrichtlijnen.

4. Faciliteer een Brand Management team

Nu alles staat is de laatste stap om een ‘‘gatekeeper” te positioneren tussen je klanten en je medewerkers in zodat alle content, producten, designs en marketingmateriaal voldoet aan je merkrichtlijnen.

Dat kan een team zijn of een enkel individu, afhankelijk van de behoeften en omvang van je bedrijf. Het gaat erom een plan op te stellen, zodat iedereen bij kan dragen aan de ontwikkeling en het onderhouden van je merk, zonder het risico te lopen van je merkidentiteit af te wijken.

Dit kan echter een overweldigende taak zijn voor één persoon of voor een klein team. Het is dus belangrijk om over de juiste tools en processen te beschikken om het goedkeuringsproces zoveel mogelijk te stroomlijnen.

Frontify is een geweldige optie voor bedrijven van elke omvang, omdat het mensen en teams in staat stelt projecten in één ruimte te creëren en op te slaan en wijzigingen bij te houden terwijl ze worden gemaakt. Het biedt ook specifieke annotatie tools die “gatekeepers” kunnen gebruiken om feedback op creaties achter te laten en definitieve concepten goed te keuren.

Conclusie

Ongeacht de grootte of volwassenheid van je bedrijf, is het hard werken om je merkconsistentie te vergroten. Het vereist niet alleen dat je strategisch nadenkt over je merk, maar het vereist ook dat je processen instelt om creaties ‘on-brand’ te houden terwijl iedereen de content ontwikkeling workflow doorloopt. Door de bovenstaande stappen te implementeren, ben je goed op weg om je merkconsistentie tot een goed resultaat te brengen.

Video commercial of Red Bull Jamaica

Een mooi voorbeeld van een wereldmerk dat dit al jaren heel succesvol doet is Red Bull.

Bekijk hieronder de ‘feelgood video‘. Have an AWESOME day! #PEACE! ✌🏽

Wil jij ook aan de slag met Branded Content?

Bekijk dan onze pakketten via de knop hieronder.

Steven van den Elzen

Business innovator en digitaal strateeg voor ondernemers die op zoek zijn naar nieuwe kansen en mogelijkheden hoe ze hun business aan kunnen passen aan de snel veranderende wereld.
Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact

Neem een momentje...

om te lezen over het privacy beleid wat we voeren op deze website. Klik op 'Privacy instellingen' om in te stellen hoe we met je data omgaan.

Lees onze privacyverklaring hier | Sluiten
Privacy instellingen