9 april 2020 Jeroen Cools

Crisis marketing, hoe ga je hiermee om?

Nederland heeft door de jaren heen veel verschillende crises doorleeft en overwonnen. Eenieder met een eigen oorzaak. Denk aan de beurscrash in 1929 en 1987 of de bekende internetbubbel in 2001. Een financiële crisis die begon in 2008, waar we voor ons gevoel net een beetje uit zijn. En dan nu midden in het gevecht tegen Covid-19, Corona. Een pandemie met enorme gevolgen voor de economie. Dit omdat het hele land stil ligt.

Wie aan crisis denkt, denkt aan angst. Onzekerheid over de toekomst hebben een grote impact op het vertrouwen van de consument. Zo had niemand voorzien dat we massaal toiletpapier gingen hamsteren en aspirines. Consumentengedrag als deze is erg onvoorspelbaar.

Wat wij en velen met ons merken, is dat een crisis ook zorgt voor angst op het gebied van uitgaven. Een eerste reactie is toch om even geen geld uit te geven. Om te gaan besparen en zoveel mogelijk geld te verdienen of op z’n minst binnen te houden.

Het gevaar van deze tactiek is dat je zo ver naar binnen keert dat je de opgebouwde zichtbaarheid gaat verliezen. Door je terug te trekken en in survival mode te gaan holt je relevantie achteruit en blijft het moeilijk om je te onderscheiden.

Je onderscheidend vermogen bepaalt de voorkeurspositie van het merk in het hart van de consument. Dit noemen we ook wel differentiatie. Dat is datgene waarin een merk voorziet naast het voorzien in de behoefte van de klant.

Door te blijven investeren in je brand middels marketing blijft je voorkeurspositie overeind. En hoewel dit voor velen logisch klinkt en zeer aannemelijk. Blijkt de angst groter dan de logica.

En dat is begrijpelijk in tijden waarin de vraag wegvalt. En je land op slot zit. De vaste kosten blijven doorlopen en er komt weinig tot niets binnen. Toch zouden wij willen adviseren om te investeren voor de langere termijn. Je kunt in tijden van crisis met minder middelen toch je relevantie behouden. Zeker omdat anderen geen euro meer uitgeven.

Vaak hoef je het roer niet eens helemaal om te gooien maar pas je de boodschap iets aan of investeer je juist nu meer in bijvoorbeeld je klantenservice. Er zullen momenten zijn in je klantreis die eerder van een kleiner belang leken die nu misschien naar de voorgrond moeten. Die flexibiliteit en service blijft hangen. Ook in tijden na de crisis. De basis voor een goede relatie leg je nu.

Hoe je je klantreis onvergetelijk kunt maken laat Jeroen je zien in zijn webinar “Hoe maak jij jouw customer journey memorabel?“. Meld je aan via de knop hieronder:

Jeroen Cools

Creative Director van Stratego Branding, merkstrateeg en customer journey fanaat.
Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact

Neem een momentje...

om te lezen over het privacy beleid wat we voeren op deze website. Klik op 'Privacy instellingen' om in te stellen hoe we met je data omgaan.

Lees onze privacyverklaring hier | Sluiten
Privacy instellingen