7 mei 2020 Senna Hensen

De impact van verkeerd kleurgebruik op je merk

Wij krijgen vaak de vraag vanuit onze opdrachtgevers of we een bepaalde kleur willen gebruiken in hun logo/huisstijl want die vinden ze zo mooi. En dat is natuurlijk een heel logische vraag. Een merk ontwikkelen is namelijk iets persoonlijks dat je graag zo mooi mogelijk wilt maken ‘in jouw visie’.

Maar er is meer dan alleen wat je mooi vindt. Het succes van een visueel merk ontwikkelen ligt namelijk voor een deel bij wat de opdrachtgever mooi vindt, maar ook voor een groot deel bij wat de doelgroep aanspreekt. Want wat wil je liever, een merk dat jij mooi vindt of een merk dat je klanten onthouden?

De impact van kleuren op ons brein

Het is bewezen dat kleur een grote impact heeft op ons brein en wanneer je een merk wilt positioneren in de markt, speelt kleur een hoofdrol in het creëren van bepaalde associaties of emoties bij mensen.

Natuurlijk is er geen ‘one-size-fits-all’ oplossing. Er zijn altijd persoonlijke voorkeuren, maar gelukkig zijn er toch ook veel algemene waarheden te vinden in onze voorkeuren voor kleur en voor de associaties die mensen hebben bij bepaalde kleuren. Dat zie je hieronder in de bekende ‘color emotion guide’:

Kleuren Emotie GidsBron: onbekend

Zo is blauw bijvoorbeeld de kleur van betrouwbaarheid.

Beeld je eens een dag aan zee in, je staart wat voor je uit en kijkt naar de lucht. Geen wolkje te zien, je ziet alleen maar een strak blauwe lucht. Welk gevoel komt er in je op? Inderdaad, kalmte en vertrouwen… Blauw brengt gevoelens van kracht, betrouwbaarheid en rust over je heen.

Merken zoals Dell, HP, Facebook en Twitter maken dan ook goed gebruik van de kleur blauw; ze creëren producten waar mensen dag in dag uit op vertrouwen.

Blauw is een veel gebruikte kleur voor elk bedrijf dat trots is op zijn professionaliteit, betrouwbaarheid en hardheid.

Hoe zorg je ervoor dat een klant het juiste gevoel krijgt bij jouw merk?

Sommige merken hebben al een grote merkherkenning opgebouwd, als we de kleurencombinatie alleen al zien, weten we al gelijk welk bedrijf het is zonder hun bedrijfsnaam te zien.

Om naadloos aan te kunnen sluiten op de belevingswereld van jouw doelgroep, is het van belang dat je eerst goed kijkt naar, wie je doelgroep is: wie zijn zij, wat houdt hen bezig, welke tone-of-voice gebruiken ze, waar bevinden ze zich, wat spreekt hen aan? Met deze inzichten kun je verder kijken naar manieren om jouw merk hiermee te verbinden.

“Wanneer je bijvoorbeeld een product of merk lanceert voor kinderen tussen de 2-4 jaar, maak je veelal gebruik van felle kleuren. Vooral de basiskleuren: blauw, groen, geel en rood vinden kinderen een aantrekkelijke kleur.”

Wanneer je de verschillende data over ‘wie, wat, waar’ geanalyseerd hebt, kun je gaan kijken naar wat de kernwaarden van jouw bedrijf zijn en op welke wijze je het ‘imago’ van jouw merk wilt opbouwen bij de doelgroep. Welk gevoel moeten ze bij jouw brand krijgen? Zoek daar de kleuren bij die deze associaties versterken en je bent op de juiste weg.

Maar waarom is kleur dan toch zo belangrijk?

Sinds het begin van de 19e eeuw wordt de psychologische rol van het beoordelen van kleuren al onderzocht. Toen speculeerden wetenschappers al dat kleuren bepaalde negatieve of positieve gevoelens kunnen oproepen. Uit vele onderzoeken blijkt dat mensen bijzonder gevoelig zijn voor kleur en daar direct een bepaald gevoel of emotie bij krijgen.

Een aantal voorbeelden hiervan:

• Geel: geluk en plezier
• Rood: kracht, warmte en gevaar
• Blauw: kalmte, betrouwbaarheid en bedroefdheid
• Zwart en wit: opstandig vs. kalmte

Maar vervolgens spelen kleurtonen en zelfs kleurcombinaties ook een rol. Wist je bijvoorbeeld dat mannen over het algemeen de voorkeur geven aan felle kleuren, terwijl vrouwen de voorkeur geven aan zachtere kleuren?

Kortom, kleuren spelen een definiërende rol in de wijze waarop jouw merk wordt geïnterpreteerd. Wij zien correct kleurgebruik dan ook als een onmisbaar ingrediënt van een sterk merk. In de vervolgreeks op dit artikel, over de impact van kleuren op een merk, neem ik je verder mee de diepte in over de visuele elementen die komen kijken bij het proces van merkontwikkeling.

Senna’s boekentip:

De verbazingwekkende Invloed Van Kleuren, geschreven door Jean-Gabriel Causse

De verbazingwekkende Invloed Van Kleuren Jean-Gabriel Causse

(Bestel hem hier)

Senna Hensen

Conceptual thinker & designer met een onwijs grote liefde voor visuele beeldtaal!
Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact

Neem een momentje...

om te lezen over het privacy beleid wat we voeren op deze website. Klik op 'Privacy instellingen' om in te stellen hoe we met je data omgaan.

Lees onze privacyverklaring hier | Sluiten
Privacy instellingen