14 mei 2020 Steven van den Elzen

Hoe merkconsistentie je business laat groeien

De beste merken zijn zo goed omdat alles tot in de kern klopt. Waar je hen ook ziet of wat je ook over die merken hoort, ze zijn altijd “on-brand”. En dat is geen toeval, maar pure merkstrategie. Zij weten dat merkconsistentie een GAME-CHANGER is!

Waarom is merkconsistentie belangrijk?

Het zorgt er niet alleen voor dat mensen je merk herkennen tussen al het communicatie geweld in de wereld, maar ook dat je product of dienst in hun hoofd op de voorgrond blijft waardoor de kans dat ze terug blijven komen wordt vergroot, elke keer opnieuw.

Een consistente merkidentiteit wekt vertrouwen bij de consument en versterkt de relatie.

Een van de beste manieren om die voordelen te zien is door te kijken naar andere sterke merken die succesvol zijn in het behouden van hun merkconsistentie.

We kunnen je dit het beste laten zien en daarom hebben we een  voorbeeld uitgediept voor jullie.

 

Hoe merkconsistentie je business laat groeien

Merkherkenning

Merkherkenning is misschien wel het meest voor de hand liggende voordeel om een consistente merkidentiteit te behouden. Immers, hoe meer mensen je merk herkennen, hoe groter de kans dat ze bij je kopen. En hoe consistenter je branding is, hoe gemakkelijker het is voor mensen om je merk te herkennen wanneer ze het zien.

Neem bijvoorbeeld Nike. Het grootste deel van hun branding is eigenlijk heel eenvoudig. Wanneer je ermee in aanraking komt, is het vaak slechts hun ‘swoosh-symbool’ op een atletische uitrusting of hun slogan ‘Just do It’ tegen een gedurfde, zelfverzekerde achtergrond. Dit is voor de meeste mensen echter voldoende om het merk te herkennen.

Waarom? Omdat Nike het logo en de slogan heeft gebruikt als centraal onderdeel van hun branding. Door klanten voortdurend bloot te stellen aan die merkelementen in combinatie met inspirerende taal, performance-uitrusting en gedurfde ontwerpen, hebben ze een identiteit gecreëerd die mensen overal herkennen.

En ze bereiken ongelooflijke erkenning voor die inspanningen. Statista meldt dat Nike momenteel meer dan € 3 miljard per jaar omzet en meer dan 24% van het marktaandeel in de kleding, schoenen en accessoire industrie in handen heeft. Tegenwoordig worden ze ook beschouwd als ‘s werelds toonaangevende merk voor atletische kleding.

Brand Awareness

Een ander belangrijk voordeel dat bedrijven behalen door hun merkconsistentie te behouden, is Brand Awareness, ofwel naamsbekendheid. Wanneer een merk consistent is, blijft het in je geheugen plakken. Je onthoudt het in een bepaalde context en je associeert het met specifieke problemen en oplossingen.

Denk bijvoorbeeld aan Google. Telkens wanneer je een antwoord op een vraag, een recept voor een toetje waar je naar hunkert of het laatste nieuws over je favoriete atleet of sportclub nodig hebt, ‘google je’. Het is bijna een reflex. Maar dat is niet omdat Google de enige zoekmachine is die er bestaat. Maar dit komt omdat Google in jouw ogen synoniem is geworden voor het vinden van informatie. Als gevolg hiervan, wanneer je iets moet opzoeken, denk je automatisch aan Google. Het is zelfs officieel opgenomen in onze taal als ‘googelen’. Dat is nog eens een goede naamsbekendheid!

Hetzelfde kan worden gezegd van hun cloud producten zoals Gmail, Google Docs of Google Agenda. Voor veel mensen worden ze beschouwd als de ‘go-to’-oplossingen voor e-mail, online samenwerking aan documenten en persoonlijke agenda’s. Maar nogmaals, dit is niet omdat ze de enige oplossingen zijn die er bestaat. Er zijn zelfs tientallen alternatieven voor elk platform. De reden dat ze bekende namen zijn geworden, is omdat ze naadloos passen in het merk van Google, dat is gebouwd rond het idee ‘de informatie van de wereld te organiseren en universeel toegankelijk en nuttig te maken’.

Dus hoe profiteert Google van deze naamsbekendheid? Volgens Statista bezit Google 88% van de zoekmachinemarkt, met elke seconde ruim tienduizenden zoekopdrachten op hun servers. Miljarden mensen zijn loyaal aan hun producten, waaronder Gmail en Maps, en volgens dezelfde studie haalde Google in 2019 meer dan € 146 miljard aan inkomsten binnen. WOW! 😱

Merkwaarde

Het doel van branding is een sterke merkwaarde op te bouwen. Branding verhoogt niet alleen de algehele waarde van je merk, maar het verhoogt ook het bedrag dat je klanten bereid zijn te betalen voor jouw producten of diensten. Dit betekent dat je hogere bedragen kunt hanteren, waardoor je winstmarges toenemen.

Merkwaarde ontstaat echter niet vanzelf, het is afhankelijk van de reputatie van je bedrijf. En die reputatie is gebaseerd op je merkconsistentie. Hoe consistenter en meer ‘on-brand’ je bent in al je uitingen, hoe hoger de waargenomen kwaliteit van je merk wordt. Ofwel, hoe meer je op en neer stuitert in je uitingen, hoe algemener en on-aantrekkelijker je merk lijkt.

Door de jaren heen zijn er heel wat bedrijven die een hoge merkwaarde hebben opgebouwd door consistent aan hun merkidentiteit te bouwen. De beste plek waar je dat kunt zien is in de supermarkt bij jou in de buurt. In elke gangpad vind je identieke producten bij elkaar, maar ieder met hun eigen prijzen. Waarom dat zo is? Merknaam! Sommige bedrijven kunnen nu eenmaal hogere bedragen vragen omdat ze een consistente merkidentiteit hebben opgebouwd waar mensen van houden en dus meer voor willen betalen. Simpel!

Loyaliteit en vertrouwen

Mensen waarderen en respecteren merken die trouw blijven aan hun merkidentiteit, vooral in tijden van maatschappelijke problemen en trendgevoelige ontwikkelingen. Dit komt omdat we ons als mensen prettig voelen bij dingen die bekend voor ons zijn. We zijn dus loyaal naar merken die constant zijn.

Amazon heeft inmiddels een zeer loyaal klantenbestand opgebouwd. Door gefocust te blijven op hun visie en de merkconsistentie te bewaken van hun website, advertenties en overige uitingen, heeft de online retailer meer dan 100 miljoen loyale klanten opgebouwd. Statista waardeert Amazon als een van de meest waardevolle merken in de wereld met een omzet van meer dan € 260 miljard in 2019!

Wendbaarheid

Om te overleven in een steeds veranderende markt, moet je wendbaar zijn. Je moet snel kunnen anticiperen op innovatieve technologie en op aankomende trends. Dit gaat veel makkelijker wanneer je een sterk consistent merk bent omdat je je kunt focussen op het integreren van de trends in je merk.

Disney heeft dit de afgelopen tijd op indrukwekkende wijze gedaan. Omdat het een traditioneel film-gebaseerd bedrijf is, kunnen streamingdiensten worden gezien als een volledige ‘180’ van hun branding. Het bedrijf veranderde echter niet hun merkidentiteit toen het eind 2019 Disney+ lanceerde. Sterker nog, het sloot perfect aan bij de missie van Disney om “het beste entertainment bedrijf ter wereld” te worden, door gebruik te maken van “storytelling”, “iconische merken” en “innovatieve technologieën”. Bovendien is de op Disney+ geproduceerde content perfect afgestemd op de branding van Disney, aangezien het gaat om oude films, recente films van hun nieuwe franchise aanwinsten of spin-off shows die nauw verbonden zijn met eerdere Disney films. De resultaten? Een succesvolle lancering, met 10 miljoen gebruikers op dag één, en nu, maanden later met meer dan 20 miljoen abonnees.

Dus, hoe zorg je ervoor dat je branding consistent blijft?

Eerlijk gezegd is dat niet zo eenvoudig. Er zijn veel locaties en situaties waar dat fout kan gaan. Maar, met de juiste tools, richtlijnen en ‘best practices’ heb je een ‘framework’ om dat goed te doen. Hieronder geven we je een stapsgewijze handleiding om je te helpen dat voor elkaar te krijgen.

 

1. Bepaal de richtlijnen (guidelines)

Voordat je aan de slag gaat met zaken die invloed hebben op je merk, is het belangrijk om te weten hoe je merk eruit moet zien, hoe het klinkt en hoe het zich gedraagt. Hier hoort ook je missie en visie bij alsook de kleuren en patronen van je visuele identiteit.

Breng je merk richtlijnen in kaart inclusief je stijlgids en merk statement. Bepaal vervolgens hoe dit vorm moet krijgen in je fysieke producten en je marketingmateriaal.

2. Richt een omgeving in voor je Brand Assets

Zodra je je merk statement hebt bepaald, wil je die op een vaste plek kunnen bewaren. Bij voorkeur een gecentraliseerde omgeving waar je alles goed georganiseerd kunt terugvinden. Een omgeving die eenvoudig toegankelijk is voor iedereen in je organisatie en verwarring minimaliseert.

“Frontify is een geweldige oplossing voor bedrijven die graag een veilige omgeving willen hebben voor hun Brand Assets. Hierin kun je niet alleen alles veilig bewaren maar ook in samenwerken om nieuwe Brand Assets te creëren die iedereen op een vaste plek makkelijk terug kan vinden.”

3. Train alle werknemers

Nu je belangrijkste Brand Assets zijn gecreëerd en op een veilige plek zijn bewaard, is het belangrijk om je werknemers te leren hoe ze deze moeten gebruiken. Hierdoor kunnen ze je merkrichtlijnen toepassen terwijl ze aan klantgerichte projecten werken.

Laat je teams zien hoe ze toegang krijgen tot je stijlgids en waar ze alles kunnen terugvinden. Leg ze uit hoe het kan worden toegepast in hun dagelijkse werkzaamheden. Help hen de waarde in te zien van wat dit betekent voor je bedrijf en voor je merk. 

Hoe beter ze het weten te waarderen, hoe vaker ze gebruik maken van je centrale omgeving wat uiteindelijk bijdraagt aan je bedrijfsresultaten.

4. Beoordeel je huidige branding en merkconsistentie

Nu je een centrale omgeving hebt waar je alles keurig hebt ingericht, is het belangrijk om je hele branding kritisch te beoordelen of alles volgens de richtlijnen is gedaan. Kijk of je iets kunt ontdekken wat “off-brand” zou zijn, waar de ‘tone of voice’ niet strookt met je richtlijnen of waar je vormgeving en visuals niet matchen met je stijlgids. Noteer al die zaken. En ga alles aanpassen om te voldoen aan je merk identiteit. 

Wees hier heel grondig in want een klein foutje kan je duur komen te staan, alles wat je merkconsistentie beïnvloedt, beïnvloedt ook je bedrijfsresultaten.

5. Creëer “On Brand” content, visuals en touchpoints

Dit is waar je het verschil gaat maken. Je team kan nu binnen de gestelde kaders helemaal los gaan om “On Brand” campagnes, content, ontwerpen en producten te gaan maken die bijdragen aan je bedrijfsdoelen en je merkconsistentie vergroten.

Dit is ook het moment om aanpassingen te maken in je merk voor alles wat niet in lijn ligt met je branding. Alles wat niet synchroon loopt moet veranderd of uitgefaseerd worden.

6. Verenig je marketing

Merkconsistentie gaat veel verder dan de verpakkingen van je product, taglines en logo’s. Het strekt zich uit tot elk facet van je marketingstrategie. Dit omvat je social media profielen, je video advertenties, e-mail campagnes, podcasts, livechat en contentmarketing.

Dat betekent dat je richtlijnen nodig hebt voor hoe je merkelementen op elk kanaal en in elke campagne worden gepresenteerd. Neem de tijd om hier een plan voor te maken voor alles wat je gaat doen, van wat je deelt tot wanneer en hoe je het deelt. Het bespaart je op de lange termijn tijd en geld.

7. Hou een vinger aan de pols (ofwel je merk)

Tot slot, behandel dit niet als een eenmalige actie. Merkconsistentie bewaken en behouden is een continu proces die permanente aandacht vereist. 

Blijf dus nauw betrokken bij het merk beheerproces en maak periodiek tijd vrij om de consistentie van je merk te controleren. Als de dingen nog steeds goed werken, blijf ze dan doen. En zo niet, verwijder of vervang ze.

Conclusie

Uiteindelijk is het behouden van merkconsistentie een van de beste dingen die je voor je bedrijf kunt doen. Het zorgt er niet alleen voor dat je klanten je merk beter gaan waarderen, maar het heeft ook een grote positieve invloed op je bedrijfsresultaten. 

Door een structuur op te zetten voor het beheren en behouden van je merkconsistentie, heb je de tools die je nodig hebt om een merk op te bouwen dat mensen herkennen, waarderen en waar ze van houden ❤️!

Tot slot

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel, neem dan zeker even contact op dan kijken we samen of en hoe we jullie merkconsistentie kunnen verbeteren.

Steven van den Elzen

Business innovator en digitaal strateeg voor ondernemers die op zoek zijn naar nieuwe kansen en mogelijkheden hoe ze hun business aan kunnen passen aan de snel veranderende wereld.
Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact

Neem een momentje...

om te lezen over het privacy beleid wat we voeren op deze website. Klik op 'Privacy instellingen' om in te stellen hoe we met je data omgaan.

Lees onze privacyverklaring hier | Sluiten
Privacy instellingen