30 april 2020 Jeroen Cools

In vijf stappen naar een sterke merkpositionering

Wat is een merkpositionering?

Terwijl de  meeste bedrijven het momenteel wat minder druk hebben, gaat op hetzelfde moment het online verkeer door het dak. Wat kun je daar op dit moment nu mee en hoe wil je dat mensen naar jouw merk kijken als de Corona Crisis weer achter de rug is?

Wat veel ondernemers namelijk niet zien is dat dit hét perfecte moment is om aan de positionering van je merk te werken. Online traffic is hoger dan ooit, klikprijzen voor advertising zijn lager dan ooit en de wereld schreeuwt om merken die helpen, bijdragen en waarde toevoegen. Het is tijd om de focus te verleggen van converteren naar positioneren. Maar hoe pak je dat nu het beste aan?

Laten we even beginnen bij het begin, met de traditionele definitief van “Kotler”, een van de grondleggers van de merkpositionering. Hij omschrijf positionering als:

“the act of designing the company’s offering and image to occupy a distinctive place in the mind of the target market”

Een merkpositionering strategie draait dus om het creëren van een set van merkassociaties in het hoofd van je doelgroep, met als doel dat zij jouw merk op een specifieke manier ervaren. En dit heeft weer als doel om een voorkeurspositie te veroveren in het hoofd van jouw ideale klant.

Waarom is een merkpositionering belangrijk?

Omdat er door het creëren van deze specifieke associaties een voorkeur ontstaat in het hoofd van jouw doelgroep, die op hun beurt weer direct gelinkt zijn aan het aankoopgedrag en aan de merkloyaliteit van deze mensen. Merkpositionering kan dus omschreven worden als de mate waarin een merk als onderscheidend, betrouwbaar en als voorkeur wordt ervaren door de doelgroep.

Ok, genoeg theorielessen voor vandaag. Laten we de praktijk induiken!

Het is voor iedereen volkomen logisch dat een merk dat we kennen, verkiezen boven een merk dat we niet kennen. Onbekend maakt niet voor niets onbemind. Maar wat als er twee of meer merken zijn die we kennen? Wat als de producten, kwaliteit en de prijzen gelijkwaardig zijn, hoe maken we dan nog een keuze? Precies dan kiezen we vaak op basis van ons gevoel. En precies dat gevoel dat een merk je geeft is het resultaat van een goede merkpositionering.

Hoe positioneer je een merk?

Stap 1. Het MDC-model voor een goede merkpositionering

Om een unieke en sterke positionering voor je merk te creëren, moet je dus de volgende drie elementen analyseren:

1. Merk: wie ben je als merk, waar sta je voor en wat kun jij doen voor je doelgroep?
2. Doelgroep: wie zijn die mensen, wat willen ze en hoe willen ze het liefst geholpen worden?
3. Concurrentie: hoe positioneren de andere spelers zich?

Stap 2. Definieer een heldere merkessentie

Als je voldoende kennis en inzichten hebt van deze drie elementen, is het tijd geworden om de merkessentie op te stellen. Als je twee of maximaal drie woorden mag gebruiken om je merk en je onderscheidend vermogen te omschrijven, welke zouden dit dan zijn?

Een aantal wereldberoemde voorbeelden zijn:

Nike: Authentic Athletic Performance
Volvo: Safe Mobility
Apple: Think Different

Stap 3. Creëer een merkbelofte

De makkelijkste manier om een merkbelofte op te stellen is door in één zin antwoord te geven op de vraag: hoe kan ik mijn verhaal vertellen op een manier die aansluit op mijn doelgroep en die anders is dan die van de concurrentie.

1. De boodschap moet aansluiten op jouw klanten
2. Moet waar te maken zijn door het merk/bedrijf
3. Moet opvallend anders zijn dan die van de concurrentie

Stratego Branding als voorbeeld:

Waar anderen een merkidentiteit ontwikkelen, creëren wij onvergetelijke merkmomenten die mensen met elkaar willen delen.

Stap 4. Ontwikkel een visuele merkidentiteit

Bij merkpositionering denken we altijd aan zaken als missie, visie en merkwaarden. Maar minstens zo belangrijk is de visuele positionering. Herkenbaarheid is namelijk alles in een overvolle markt. Kleuren, vormen en visuele elementen zorgen ervoor dat wij merken van veraf al herkennen en dat we iedere uiting van zo’n merk overal tussenuit weten te pikken. Zorg daarom voor een consistentie, opvallende en herkenbare visuele stijl voor jouw merk. De visuele stijl van een merk is minimaal 50% van een sterke positioneringsstrategie.

Red Bull als voorbeeld:

Als Red Bull een hotel zou moeten inrichten dan zouden wij allemaal weten hoe dit er ongeveer zou gaan uitzien. Maar als Van der Valk een energiedrankje op de markt zou moeten zetten, hoe zou dat er dan uitzien? Zo zie je maar hoe belangrijk een echt eigen visuele stijl is in de wijze waarop je een merk percipieert.

Stap 5. Blijf consistent in je merkuitingen

Dit is de stap die het makkelijkste klinkt maar in de praktijk het moeilijkste is om vol te houden. Deze stap draait namelijk om het consistent uiten van de merkpositionering in alles dat je merk doet. De positionering hoor je terug te vinden in de merkpersoonlijkheid, de medewerkers, in alle designs, in alle communicatie, verpakkingen en in de service.

Kortom, zorg voor herhaling en consistentie in alles waarmee interne en externe personen met jouw merk in aanraking komen.

Ontwikkel je merkstrategie met een branding bureau

Ben je opnieuw naar de positie van je brand aan het kijken in deze tijd en heb je hier een zetje bij nodig in de goede richting? Neem dan contact op met ons op via het creatieve brainstorm loket!

Jeroen Cools

Creative Director van Stratego Branding, merkstrateeg en customer journey fanaat.
Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact

Neem een momentje...

om te lezen over het privacy beleid wat we voeren op deze website. Klik op 'Privacy instellingen' om in te stellen hoe we met je data omgaan.

Lees onze privacyverklaring hier | Sluiten
Privacy instellingen