Stratego Branding

ULTIMATE
AIRSOFT
COMPETITION

Bekijk deze case

Inleiding

Airsoft is één van de snelst groeiende sporten van Nederland en daardoor komt de Nederlandse Airsoft Belangen Vereniging (NABV) continu voor nieuwe uitdagingen te staan in het behartigen van de belangen van haar leden.

Airsoft kent diverse disciplines en de grootste uitdaging voor de NABV is dan ook de versplintering van spelers binnen de sport.

Om hier verandering in te brengen wilden zij een competitie organiseren die voor alle leden toegankelijk en uitdagend is.

Bekijk hier de campagne video (1:05 min.)

Over NABV

Per 15 januari 2013 is de airsoftsport legaal in Nederland. De Nederlandse Airsoft Belangenvereniging (NABV) is opgericht voor de airsoftsport in al zijn verschijningsvormen. We promoten en bevorderen de belangstelling voor airsoft in Nederland en behartigen de belangen van iedereen die in Nederland de sport beoefent. Daarnaast organiseert de NABV evenementen, trainingen en wedstrijden.

De uitdaging

Aan Stratego Branding de taak om de ultieme airsoft competitie van Nederland van een moddervet imago te voorzien. Dit gaven wij de naam UAC, the Ultimate Airsoft Competition.

Alle leden van de Nederlandse Airsoft Belangen Vereniging (NABV) werden online en offline middels landingspagina’s, video’s, mailings en merchandise uitgedaagd om zich aan te melden, in te schrijven en uiteindelijk deel te nemen aan deze competitie.

Wie wordt de eerste ultieme airsoft speler van Nederland?

Challenge accepted!

Een activatie campagne

We bedachten een intensieve aanpak waarbij we aan beide kanten van de tafel moeten plaatsnemen om de airsoft cultuur en belevingswereld te kunnen begrijpen. Onze samenwerking begon met een interactieve werksessie met de raad van bestuur, waarbij we de identiteit van de competitie naar boven moesten halen. We keken samen naar alle mogelijke competitievormen, bepaalden de juiste tone of voice, en verdiepten ons in mogelijke visuele identiteiten die pasten bij de ultieme airsoft beleving.

Maar om airsofters écht goed te begrijpen, moet je ze spreken. We hielden interviews met spelers van verschillende disciplines om diepere motivaties en pijnen bloot te leggen. We kregen meer inzicht in alle elementen van de sport: van replica’s tot technieken en van de spelregels en disciplines tot aan het jargon dat in de wereld gebruikt wordt.

Uiteindelijk is er natuurlijk maar één échte manier om airsoft te beleven: door het te doen. We trokken onze legerlaarzen uit de kast, stoften onze wapens af en marcheerden naar ‘t Nationaal Airsoft Centrum (NAC) voor een avondje airsoft.

Inzichten

De gemiddelde airsoft speler in Nederland laat zich wat lastiger activeren dan we aanvankelijk dachten. Spelers opereren het liefst in hun eigen discipline en zitten over het algemeen niet te wachten op uitstapjes naar andere disciplines binnen de sport. Flinke uitdaging dus voor ons om daar verandering in te brengen.

Door onszelf volledig onder te dompelen in de wondere wereld van airsoft, haalden wij inzichten op die richting gaven aan het merk- en activatie concept. Voor ons was het duidelijk: inzetten op de maximale beleving in de complete customer journey was de enige weg naar succes!

Airsoft is beleving. De sport bestaat enerzijds uit realistische simulaties met bijhorende replica’s van echte wapens en leger outfits. Anderzijds draait de sport om inzicht, skills, strategie, teamwork en behendigheid die zelfs de beste soldaten nodig hebben om hun vijanden te overmeesteren of hun doelen te bereiken.

En met het inzicht dat het merendeel van de spelers meerdere malen per week ‘shooter’ games spelen ontkwamen we er niet aan om ons ook te verdiepen in de communicatie en visuele stijlen van deze wereld.

Identiteit

Voor het creëren van het juiste imago gingen we op zoek naar een naam, een bijbehorende visuele identiteit en een duidelijke belofte. Dit was nodig om maximaal aan te sluiten bij de ambities van de opdrachtgever en bij het karakter van haar leden. Hiermee hebben we, binnen de airsoft sport in Nederland, een sterke fundering gelegd voor de ultieme airsoft competitie.

Airsoft is geen spel maar een sport. Het karakter van het logo heeft daarom een hoog sportgehalte. Het schild in het logo staat voor veiligheid, aanval en verdediging en de 5 sterren voor de kwaliteit van de competitie. De kleuren zijn afgeleid van zowel de Amerikaanse als de Nederlandse vlag om het sportkarakter kracht bij te zetten. En de naam van de competitie is afgekort tot U.A.C. zodat de uitspraak zo kort en krachtig mogelijk is.

Al met al een sterk herkenbaar logo dat door haar kleuren opvalt en door haar vorm uitermate geschikt is om als patch te plaatsen op kleding en petje en dergelijke.

Activatie

In de activatie is er door middel van storytelling een uitnodiging voor de competitie gecreëerd die inspeelt op de beleving van een legerervaring en games zoals Call of Duty, Battlefield, GTA en Counter-Strike.
Alle airsoftspelers werden persoonlijk uitgenodigd middels een e-mailcampagne door een fictieve persona genaamd General Sanders. Een elite generaal van de Ultimate Airsoft Competition. In de e-mail ontvingen de spelers een unieke code die zij konden gebruiken op de landingspagina van de UAC om hun briefing vrij te spelen. Het verhaal dat wordt verteld en de vormgeving zorgen voor maximaal inlevingsvermogen en beleving.

Resultaat

We hebben met een mooie conversie van 47,3% niet alleen onze eigen verwachtingen, maar ook die van de NABV weten te overtreffen. De campagne liep 72 uur en binnen 24 uur hadden we de eerste 68,5% van het totaal aantal inschrijvingen binnen, namelijk 336 inschrijvingen!

47,3

Conversie

336

Registraties (in 10 min.)

68,5

van alle registraties binnen 24 uur

Op zoek naar
Nationale impact?

Dan zit je bij ons goed! Ons team staat klaar om jouw merk een boost te geven. Van merkstrategie tot resultaatgerichte campagne, wij hebben alles in huis om jouw merk onvergetelijk te maken.

Overige Cases

Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact