Wat is content marketing?

In een wereld vol keuzes en mogelijkheden willen we vandaag de dag goed geïnformeerd zijn. Alle denkbare informatie is direct binnen handbereik en de drang naar informatie, kennis, beleving, groei en ontwikkeling is nog nooit zo groot geweest. En reclame is steeds vaker niet meer het meest effectieve marketinginstrument om de gewenste doelgroep te bereiken. Content marketing biedt hierin steeds vaker de oplossing.

Wat is content marketing?

Content marketing is een marketingtechniek waarbij relevante en waardevolle content wordt ontwikkeld en gedistribueerd om hiermee een helder gedefinieerde doelgroep aan te trekken en te verbinden aan een merk, product of dienst. Het doel van content marketing is aantrekken en verbinden van nieuwe klanten.

Wat is content?

Content betekent letterlijk inhoud. Het draait om informatie die kan worden aangeboden in verschillende vormen en via verschillende media kanalen. Deze informatie kan verschillende doelen hebben, denk aan: informeren, amuseren maar ook aan overtuigen en activeren, of een combinatie daarvan.

In de basis komt content in twee vormen: tekst en beeld. Maar je kunt je voorstellen dat deze teksten en woorden in veel verschillende vormen en combinaties kunnen worden aangeboden. Denk aan blogs, vlogs, artikelen, fotografie, videos, ebooks, podcasts, infographics, emails en niet te vergeten social media updates en posts.

Waarom een contentstrategie?

Content marketing is een middel om een bepaald doel te behalen en om een doel te kunnen behalen is het van levensbelang dat je een strategie bedenkt. Een content strategie laat je nadenken over wat je gaat publiceren, voor wie, waarom en via welke kanalen. De inhoud en onderwerpen moeten verbinden met je doelgroep, de kanalen en timing zorgen voor een effectieve verspreiding van je content en de reden achter jouw inhoud zorgt voor een connectie. Kortom, zonder strategie geen effectieve content marketing.

Relevant en waardevol

Het ontwikkelen en verspreiden van content met als doel relevant en waardevol te zijn voor de doelgroep. Daar draait het om bij content marketing. Maar om erachter te komen wat relevant en waardevol is voor jouw specifieke doelgroep, is meer nodig dan alleen een goede content creator. De sleutel tot een succesvolle contentstrategie ligt in het echt begrijpen van de mensen met wie je wilt communiceren.

Zenden vs communiceren

We leven in een wereld van overvloed aan content. Over ieder onderwerp is al geschreven en voor ieder argument zijn talloze tegenargumenten te vinden. Het zenden van een boodschap is daardoor in de meeste gevallen niet meer effectief. Wil je echt communiceren (interactief) met jouw doelgroep dan is het van belang dat je op zoek gaat naar manieren om hen te helpen door middel van jouw content. Wat zijn hun vragen, hun behoeftes, hun dromen en op welke manier kan jouw content hierin waardevol zijn? Dus wil je echt effectief zijn met je content marketing, stop dan vandaag nog met zenden en begin met communiceren.

Hoe maak je content?

Content maken doe je door twee belangrijke elementen te combineren: de vragen en onderwerpen die leven bij jouw doelgroep én jouw kennis, ervaring en visie op deze vragen en onderwerpen. Daar begint ieder sterk stuk content mee. Wil je echt effectief zijn met jouw content, ontwikkel deze dan in een format dat past bij de doelgroep. En met een format bedoelen wij een vorm die hen aanspreekt. Dank aan video of tekst, speels of wetenschappelijk geschreven, persoonlijk of via een influencer gepubliceerd… het aanbieden van effectieve content is altijd maatwerk.

Laat ons je helpen met supervette content!

Neem contact met ons op en ontdek in één gesprek de kansen en mogelijkheden!

Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact

Neem een momentje...

om te lezen over het privacy beleid wat we voeren op deze website. Klik op 'Privacy instellingen' om in te stellen hoe we met je data omgaan.

Lees onze privacyverklaring hier | Sluiten
Privacy instellingen