Creatieve campagnes en activatie

Het vergroten van je naamsbekendheid, het versterken van de connectie met bestaande klanten of het aanspreken van een nieuwe doelgroep met het juiste aanbod op het juiste moment. Allemaal goede redenen om aan de slag te gaan met een creatieve campagne.  Soms alleen om te informeren, soms om te bouwen aan het imago van je merk, maar meestal om mensen te activeren tot het doen van een bepaalde actie. Om ze zo een stap te laten nemen richting jouw merk. Maar waar begin je?

Wat is een campagne of activatie?

Een campagne of activatie draait om een doelgerichte, vaak kortlopende, actie met als doel het overbrengen van een boodschap of het aanzetten (activeren) van mensen tot een gewenste actie. Soms is een campagne bedoeld om te communiceren, soms om te activeren maar heel vaak een combinatie van beiden. Kijk naar onze plastic soup campagne waarin we mensen wilden informeren over het probleem en waarin we hen tegelijkertijd wilden activeren om een stem achter te laten op Facebook.

Waarom een campagne of activatie?

Met het continu veranderende medialandschap is communicatie steeds meer gaan versplinteren. Mensen gebruiken meerdere kanalen – soms tegelijkertijd – om informatie te consumeren en om hun kennis te verrijken. Aandacht wordt steeds schaarser en merken moeten tegenwoordig origineel en authentiek uit de hoek komen om nog enigszins op te vallen in al dat communicatie geweld. De grote vraag ontstaat dan al snel: waar moeten we beginnen? En dan komen wij vaak in het vizier.

Het ontwikkelen van persona’s

Wij beginnen altijd met de ontwikkeling van persona’s. Een persona is een gedetailleerde en karakteriserende beschrijven van de (ideale) klant. De persona speelt de hoofdrol in het proces van het begrijpen van de doelgroep. Vervolgens gaan wij actief data verzamelen over hun gedrag, hun omgeving en belevingswereld, hun pijnen en niet te vergeten hun dromen. Ook kijken we natuurlijk naar media- en zoekgedrag om te ontdekken wat de beste wijze is waarop we met hen gaan communiceren. Kort samengevat kun je zeggen, hoe meer data en gevoel we bij de doelgroep krijgen des te scherper en effectiever zijn de formats en content die we ontwikkelen.

Een campagne concept

Creativiteit speelt een grote rol in het ontwikkelen van een campagne of activatie. Daarom beginnen we altijd met het ontwikkelen van een of meerdere concepten. Dit zijn creatieve ideeën waarmee wij verwachten de boodschap op effectieve wijze over te kunnen brengen. Het best passende concept wordt verder uitgewerkt voor een completer beeld van de campagne en campagne uitingen.

Campagne strategie

Zodra het best passende concept is gekozen gaan we over op de ontwikkeling van de juiste strategie voor de verspreiding van de boodschap. In deze stap wordt gekeken naar alle verzamelde data over de doelgroep en naar de elementen die nodig zijn om de campagne tot een meetbaar succes te maken. Denk aan mediakanalen, timing, type content, locaties, influencers en benodigde middelen.

Onze werkwijze en aanpak

In een multidisciplinair team werken wij intensief aan het positioneren van merken. Wij helpen merken om op te vallen in een overvolle markt. En alles start met data.

  1. We doen grondig onderzoek naar de onderscheidende en unieke positie die jouw merk kan innemen in de markt.
  2. Op basis van deze data ontwikkelen wij een kraakheldere merkbelofte waar jouw team energie van krijgt en waar jouw doelgroep een connectie mee voelt.
  3. Van hieruit ontwikkelen wij de merkidentiteit en visuele identiteit van jouw merk. Van het merkverhaal tot aan haar kernwaarden en versterkt door middel van een opvallende visuele stijl die het merk haar herkenbaarheid geeft.
  4. De volgende stap is het doorvoeren van deze nieuwe positionering in alle stappen van de klantreis. Van digitaal tot analoog, wij kijken specifiek naar waar we momenten (lees: touchpoints) kunnen vinden om jouw merk nog meer lading en herkenbaarheid te geven.
  5. En als laatste gaan we het vernieuwde merk actief laten door middel van content en creatieve campagnes die de doelgroep recht in het hart en hoofd raken.

Dus wil je je als merk op unieke wijze positioneren in de markt en ben je op zoek naar een bureau dat onvergetelijke digitale en analoge merkmomenten voor je kan creëren, dan ben je bij ons aan het juiste adres.  Onze creatieven en strategen staan klaar voor iedere uitdaging!

In één sessie ontdekken waar de kansen liggen voor een creatieve campagne?

Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact

Neem een momentje...

om te lezen over het privacy beleid wat we voeren op deze website. Klik op 'Privacy instellingen' om in te stellen hoe we met je data omgaan.

Lees onze privacyverklaring hier | Sluiten
Privacy instellingen