Met branding bouw je aan je merk

Branding is de brandstof voor alle marketing en communicatie van een merk. Branding draait om de associaties rondom een merk in het hoofd en hart van de doelgroep.

Branding is het verhaal en het imago dat zich ontwikkelt bij de doelgroep. Een vuurtje dat je door middel van marketing en communicatie uitingen kunt aanwakkeren. Het schept de inhoud, geeft context en bepaalt de richting van alle marketingactiviteiten.

Ontwikkeling van een sterk merk

Met de branding van je merk laat je mensen zien, horen, ruiken, voelen en proeven wat de drijfveren, de waarden en persoonlijke eigenschappen van jouw merk zijn. Het draait om die dingen die je als merk belangrijk vindt, waar anderen mensen zich mee kunnen identificeren. Met branding ga je op zoek naar gelijkgezinden, naar een perfect passende doelgroep en naar een klant relatie die veel verder gaat dan alleen de transactie.

De brug tussen mens en merk

Door de brug te slaan tussen mensen en merken creëer je als merk een connectie. En precies deze verbondenheid zorgt ervoor dat er een voorkeurspositie voor jouw merk ontstaat bij mensen – en dus je klanten. Op het moment dat mensen zich namelijk verbonden voelen aan jouw merk zullen zij eerder geneigd zijn om jouw producten of diensten af te nemen, hierover te communiceren en zelfs op te treden als ambassadeur van jouw merk. En dat is de droom van ieder merk.

We leven in een tijd van “share and care” en dat betekent dat wanneer mensen fan zijn van je merk, ze dit graag delen met hun omgeving. Je voelt het misschien al wel aankomen, maar hierin schuilt een gigantische marketingkracht.

Dat is wat ons betreft ook direct het grote verschil tussen marketing en branding: met marketing krijg je klanten en met branding maak je fans voor het leven.

Wie ben je als merk?

Het branding proces draait om het achterhalen en uitdragen van het oer DNA van je merk. Het draait om wie je bent als merk en waar je voor staat. Als merk hoor je vandaag de dag zelfbewust te zijn. Weten wie je bent, wat je doet en voor wie je dit doet. Wat maakt jou anders dan alle anderen? Als je dit als merk helder hebt, wordt het maken van keuzes ook gelijk een stuk makkelijker.

Krijg dit alles scherp en geef richting aan jouw organisatie. Hierdoor weet je hele team waarom en voor wie zij hun werk doen, welke mensen moeten worden aangetrokken, wat de ideale klanten zijn die sales moet binnenhalen en welke marketing activiteiten, partnerschappen en sponsoring ingezet moeten worden voor de groei van het merk. Wanneer de branding intern op orde is dan zullen de klanten die voelen en ervaren. Dat is waar echte branding begint.

Een helder stappenplan

In een multidisciplinair team werken wij intensief aan het positioneren van merken. Wij helpen merken om op te vallen in een overvolle markt. En alles start met data.

  1. We doen grondig onderzoek naar de onderscheidende en unieke positie die jouw merk kan innemen in de markt.
  2. Op basis van deze data ontwikkelen wij een kraakheldere merkbelofte waar jouw team energie van krijgt en waar jouw doelgroep een connectie mee voelt.
  3. Van hieruit ontwikkelen wij de merkidentiteit en visuele identiteit van jouw merk. Van het merkverhaal tot aan haar kernwaarden en versterkt door middel van een opvallende visuele stijl die het merk haar herkenbaarheid geeft.
  4. De volgende stap is het doorvoeren van deze nieuwe positionering in alle stappen van de klantreis. Van digitaal tot analoog, wij kijken specifiek naar waar we momenten (lees: touchpoints) kunnen vinden om jouw merk nog meer lading en herkenbaarheid te geven.
  5. En als laatste gaan we het het “vernieuwde” merk actief laten door middel van content en creatieve campagnes die de doelgroep recht in het hard en hoofd raken.

Dus wil je je als merk op unieke wijze wilt positioneren in de markt en ben je op zoek naar een bureau dat onvergetelijke digitale en analoge merkmomenten voor je kan creëren, dan ben je bij ons aan het juiste adres.  Onze creatieven en strategen staan klaar voor iedere uitdaging!

Ben je klaar om je merk op scherp te zetten en jouw plek in de markt te claimen?

Boek nu de Brand Builder Workshop 2.0 merksessie.

Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact

Neem een momentje...

om te lezen over het privacy beleid wat we voeren op deze website. Klik op 'Privacy instellingen' om in te stellen hoe we met je data omgaan.

Lees onze privacyverklaring hier | Sluiten
Privacy instellingen