Wat is een merkidentiteit?

Een sterke merkidentiteit draait om wie je bent als merk en waar je voor staat. Het is de essentie van het bedrijf en vormt daarmee de fundering onder relaties met interne en externe stakeholders.

Je merkidentiteit vertelt een verhaal. Een uniek, eigen verhaal waarin jullie visie op de markt, de missie die jullie nastreven en de belofte aan zowel de markt als haar medewerkers, de hoofdrol spelen. Het beschrijft het merk in menselijke en persoonlijke taal en schept de kaders voor de normen en waarden binnen de organisatie.

Combineer een scherp gepositioneerd merk en een slimme merkstrategie met het voeren van campagnes en je zult zien dat het onderscheidend vermogen van je merk met de dag groeit.

Het begint bij intern

Een merkidentiteit ontwikkelen begint intern maar daar eindigt het niet. Want als merk wil je relevant en onderscheidend zijn in de markt en onder jouw ideale doelgroep. Daarom is het zo belangrijk om de perceptie van je klant te begrijpen. Hoe kijkt een klant naar jullie bedrijf en strookt dit met hoe jullie jezelf zien? En hoe zit het bij de medewerkers? Vertellen zij allemaal het verhaal die jij wilt dat zij vertellen?

Je merk wordt gecreëerd in de hoofden van je klanten en jij en je team hebben de kracht om dit (tot op bepaalde hoogte) te beïnvloeden.

Van identiteit naar imago

Je identiteit is wie je bent als bedrijf en als merk, je imago is hoe mensen over je denken. Ze zeggen wel eens: “je imago is wat mensen over je zeggen als je niet in de buurt bent” en daar zit best wel een grote waarheid in. De wijze waarop je je als merk gedraagt en hoe je communiceert wordt grotendeels onderdeel van je imago. Dus hoe beter je weet wie je bent, waar je voor staat en hoe je met de wereld buiten je merk omgaat, des te meer invloed kun je uitoefenen op je imago.

Onze werkwijze en aanpak

Wij werken altijd in een multidisciplinair team (strategie, design, copywriting en niet te vergeten onze opdrachtgever). Met dit team gaan we intensief aan de slag met het ontdekken en tot leven laten komen van jullie merkidentiteit.

In strategische sessies leggen we het fundament. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere: visie, missie, merkpersoonlijkheid, de tone-of-voice, de visuele stijl van het merk, waarden en normen, cultuur, persona’s en niet te vergeten de klantreizen.

Deze informatie wordt geheel in stijl en in inspirerende taal geformuleerd in de brandguide en visueel uitgewerkt in bijvoorbeeld een logo en andere huisstijl dragers die we gaandeweg in het proces bepalen.

Klant en organisatie staan centraal

In onze integrale aanpak zetten we de organisatie, de medewerkers en haar klanten centraal. Door deze aanpak ontwikkelen we een merkidentiteit die echt past bij de organisatie, onderscheidend is in de markt en aansluit op de belevingswereld, de normen en waarden van zowel jullie doelgroep, klanten en jullie medewerkers.

Waarom investeren in jouw merk?

Er zijn een aantal momenten waarop ondernemers besluiten in hun merk te gaan investeren.

Wanneer een bedrijf een transformatie doorgaat, op het moment dat men stappen wil maken in de ambities te laten groeien en op het moment dat bedrijven voelen dat de groei stagneert of concurrenten hen voorbij streven.

Allemaal zeer goede argumenten om het aanbod en alle proposities weer eens strak te formuleren, de bedrijfscultuur vorm en richting te geven en een vernieuwde connectie aan te gaan met jouw community.

Ben je klaar om je merk op scherp te zetten en jouw plek in de markt te claimen?

Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact

Neem een momentje...

om te lezen over het privacy beleid wat we voeren op deze website. Klik op 'Privacy instellingen' om in te stellen hoe we met je data omgaan.

Lees onze privacyverklaring hier | Sluiten
Privacy instellingen