Services

Wat is een merkpositionering?

Hoe zorg je ervoor dat je je klanten niet alleen voor je wint, maar ook fan van jouw bedrijf en je merk weet te maken? Daar heb je een goede merkpositionering voor nodig.

Het positioneren van een merk betekent dat je een positie inneemt in de hoofden en harten van jouw medewerkers en je klanten. En die plek innemen is niet zomaar gedaan. Daar heb je communicatie voor nodig. Want met de juiste communicatie zorg je ervoor dat er (positieve) associaties gekoppeld worden aan jouw merk.

Een belangrijke vraag hierin is: welke associaties wil je dat er geladen worden? Bij een positioneringsvraagstuk kijken we altijd naar welke ‘hokjes’ er al worden geclaimd door bijvoorbeeld de concurrent.

Doel is een positie te claimen die past bij de merkidentiteit, aansluit op de doelgroep en zich ook nog eens onderscheidt van de concurrent.

Waarom positioneren?

Een sterke positionering onderscheidt jouw merk van concurrenten in de markt. En in een wereld waarin concurrentie alleen maar toeneemt is het belangrijk om je eigen koers uit te zetten en deze te volgen.

Een positionering geeft een merk focus en sturing. Het zorgt ervoor dat iedereen binnen de organisatie weet wat het merk doet, waar het voor staat, waar het heen wil en hoe ze daar gaan komen. Het zet de neuzen allemaal in dezelfde richting en zorgt ervoor dat iedereen zich focust op dezelfde stip op de horizon.

Een goede positionering past bij de organisatie, is de rots in de branding voor de sturing van het bedrijf, vervult de behoefte van de klant, creëert herkenbaarheid voor het merk en claimt volledig een eigen plek in de markt.

"De herpositionering van ons bedrijf heeft zowel intern als extern gezorgd voor richtingsgevoel, helderheid en focus in wie wij zijn als merk"
Ben van de Laar, Aannemersbedrijf Fried van de Laar B.V.

Werkwijze en aanpak

In een multidisciplinair team (strategie, design en copywriting) gaan we op zoek naar data met als doel het ontdekken van kansen voor het merk om zich te onderscheiden.

Dit doen we door grondige onderzoek te doen naar de markt, concurrentie en doelgroep. We lezen trendrapporten, onderzoeken data, interviewen stakeholders, klanten en medewerkers en faciliteren strategische sessies om snel en effectief tot de kern te komen.

Uit de analyse en interpretatie van alle data vloeien een aantal positioneringsrichtingen, die we gezamenlijk doornemen en waarin we keuzes gaan maken. Vervolgens maken we een positionering definitief en leggen we dit vast in een inspirerend brandbook.

Een positionering is een perfecte en noodzakelijke eerste stap maar dit wordt pas waardevol op het moment dat we er marketing en communicatie aan gaan toevoegen. Gezamenlijk stellen we een jaarplan op waarin we duidelijke kaders en verwachtingen scheppen over het vervolg in campagnes, content en marketing.

Jouw merk onderscheidend positioneren?

Neem dan contact met ons op en kom een keer sparren met een van onze merkstrategen. 

Services
Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact

Neem een momentje...

om te lezen over het privacy beleid wat we voeren op deze website. Klik op 'Privacy instellingen' om in te stellen hoe we met je data omgaan.

Lees onze privacyverklaring hier | Sluiten
Privacy instellingen