Positioneer jezelf voor succes!

Hoe vertel je nou je unieke eigen verhaal op een manier die de doelgroep aanspreekt en die tegelijkertijd anders is dan de andere spelers in de markt? Daar heb je een goede merkpositionering voor nodig.

Wat is positioneren?

Het positioneren van een merk betekent dat je een positie inneemt in de hoofden en harten van jouw medewerkers en je klanten. En die plek innemen is niet zomaar gedaan. Daar heb je communicatie voor nodig. Want met de juiste communicatie zorg je ervoor dat er (positieve) associaties gekoppeld worden aan jouw merk.

Een belangrijke vraag hierin is: welke associaties wil je dat er geladen worden? Bij een positioneringsvraagstuk kijken we altijd naar welke ‘hokjes’ er al worden geclaimd door bijvoorbeeld de concurrent.

Doel is een positie te claimen die past bij de merkidentiteit, aansluit op de doelgroep en zich ook nog eens onderscheidt van de concurrent.

Begin met een merksessie

Een strategische merksessie is de eerste stap naar een sterke positionering. Dit proces draait namelijk om inzichten en data verzamelen op basis waarin je keuzes kunt maken. Als je het hart van je doelgroep wilt veroveren dan moet je precies weten hoe je jouw verhaal kunt vertellen op een manier die de doelgroep aanspreekt én die opvalt in de markt.

Resultaten van de sessie:

  • Nieuwe inzichten en data over het unieke karakter van je merk
  • Helderheid over de belofte, het verhaal en de waarden achter je merk
  • Een vernieuwde focus voor jou en je team. Alle neuzen dezelfde kant op
  • Je ontdekt de geheimen en kansen van een unieke positionering

Waarom (her)positioneren?

Een sterke positionering onderscheidt jouw merk van concurrenten in de markt. En in een wereld waarin concurrentie alleen maar toeneemt is het belangrijk om je eigen koers uit te zetten en deze te volgen.

Een positionering geeft een merk focus en sturing. Het zorgt ervoor dat iedereen binnen de organisatie weet wat het merk doet, waar het voor staat, waar het heen wil en hoe ze daar gaan komen. Het zet de neuzen allemaal in dezelfde richting en zorgt ervoor dat iedereen zich focust op dezelfde stip op de horizon.

Een goede positionering past bij de organisatie, is de rots in de branding voor de sturing van het bedrijf, vervult de behoefte van de klant, creëert herkenbaarheid voor het merk en claimt volledig een eigen plek in de markt.

 

“De herpositionering van ons bedrijf heeft zowel intern als extern gezorgd voor richtingsgevoel, helderheid en focus in wie wij zijn als merk”

Ben van de Laar, Aannemersbedrijf Fried van de Laar B.V.

Onze werkwijze en aanpak

In een multidisciplinair team (strategie, design en copywriting) gaan we op zoek naar data met als doel het ontdekken van kansen voor het merk om zich te onderscheiden.

Dit doen we door grondige onderzoek te doen naar de markt, concurrentie en doelgroep. We lezen trendrapporten, onderzoeken data, interviewen stakeholders, klanten en medewerkers en faciliteren strategische sessies om zo snel en effectief tot de kern te komen.

Uit de analyse en interpretatie van alle data vloeien een aantal positioneringsrichtingen, die we gezamenlijk doornemen en waarin we keuzes gaan maken. Vervolgens maken we een positionering definitief en leggen we dit vast in een inspirerend brandbook.
Een positionering is een perfecte en noodzakelijke eerste stap maar dit wordt pas waardevol op het moment dat we er marketing en communicatie aan gaan toevoegen. Gezamenlijk stellen we een jaarplan op waarin we duidelijke kaders en verwachtingen scheppen over het vervolg in campagnes, content en marketing.

Onze werkwijze en aanpak

Wij werken altijd in een multidisciplinair team (strategie, design, copywriting en niet te vergeten onze opdrachtgever). Met dit team gaan we intensief aan de slag met het ontdekken en tot leven laten komen van jullie merkidentiteit.

In strategische sessies leggen we het fundament. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere: visie, missie, merkpersoonlijkheid, de tone-of-voice, de visuele stijl van het merk, waarden en normen, cultuur, persona’s en niet te vergeten de klantreizen.

Deze informatie wordt geheel in stijl en in inspirerende taal geformuleerd in de brandguide en visueel uitgewerkt in bijvoorbeeld een logo en andere huisstijl dragers die we gaandeweg in het proces bepalen.

Klant en organisatie staan centraal

In onze integrale aanpak zetten we de organisatie, medewerkers en haar klanten centraal. Door deze aanpak ontwikkelen we een merkidentiteit die echt past bij de organisatie, onderscheidend is in de markt en aansluit op de belevingswereld, de normen en waarden van zowel jullie doelgroep, klanten en jullie medewerkers.

Waarom investeren in jouw merk?

De vijf belangrijkste momenten waarom ondernemers besluiten in hun merk te gaan investeren:

  1. Wanneer een bedrijf of merk een nieuwe doelgroep/markt wil gaan aanspreken
  2. Wanneer een bedrijf of merk nieuwe stappen wil maken in haar groei en ambities
  3. Wanneer het moeilijker wordt om het juiste personeel te vinden of te behouden
  4. Wanneer groei stagneert of de concurrentie hen voorbij gaat streven
  5. Wanneer de ondernemer zijn bedrijf en merk wil aanpassen aan de moderne tijd

Allemaal zeer goede argumenten om het waardebod van het merk en alle proposities weer eens strak te formuleren, de bedrijfscultuur vorm en richting te geven en een vernieuwde connectie aan te gaan met jouw community. Investeer vandaag in je merk om hier morgen de vruchten van te plukken.

In één merksessie ontdek je de kansen voor de positionering van jouw merk!

Contact

Vraag het ons

Wil je weten hoe we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

+31 85 130 05 23

Contact

Neem een momentje...

om te lezen over het privacy beleid wat we voeren op deze website. Klik op 'Privacy instellingen' om in te stellen hoe we met je data omgaan.

Lees onze privacyverklaring hier | Sluiten
Privacy instellingen